HISTORIEK
De Carolus Quinto is een Bantry Bay Yawl, een exacte replica van een roei- en zeilsloep uit 1796. De bemanningsleden zijn tussen de 15 en de 25 jaar oud en allemaal lid van de zeescouts-groep “ De Wilde Eend”, 3de en 4de FOS. Door de deelname aan internationale wedstrijden worden maritieme vaardigheden doorgegeven onder de jongeren. Op talrijke evenementen worden België en in het bijzonder de stad Gent vertegenwoordigd.
BANTRY BAY
In december 1796 zendt Frankrijk een armada naar Ierland om de patriotten daar te steunen in hun onafhankelijkheid-strijd tegen England. De vloot, bestaande uit 15 schepen vertrekt vanuit Brest. “La Fraternité”, het admiraalschip, wordt gecommandeerd door admiraal Morard de Galles. Op“L’Immortalité” voert vice-admiraal Bouvet de Précourt het bevel, terwijl “La Résolue” onder het bevel van kapitein Montalan.
Door een communicatiefout raken enkele schepen, waaronder “ La Résolue”, afgescheiden van de rest van de vloot. “La Résolue” beslist door te varen naar Mizen head aan de Ierse kust. Tijdens de zware storm komt het schip echter in aanvaring met “Le Rédoutable”.
“La Résolue” verliest hierbij alle masten en maakt water. Een deel van de bemanning tracht met de kapiteinssloep hulp te halen bij “L’Immortalité”, doch de weersomstandigheden zijn te zwaar voor de 38 voet lange sloep (11,6 m). Ze belanden in een baai in het Ierse stadje Bantry en worden prompt gevangen genomen door de Engelsen. “La Résolue” kan uiteindelijk Brest bereiken op noodtuig.
De gestrande kapiteinssloep wordt gevonden door Richard White, die haar laat overbrengen naar Seafield Park, waar ze gedurende anderhalve eeuw geconserveerd blijft. In 1944 wordt het vaartuig van Bantry overgebracht naar het Nationaal Museum te Dublin en verdwijnt het bij gebrek aan onderhoud in de vergetelheid.
Pas in 1977 wordt de sloep herontdekt door Cyril Chisholm, een gepassioneerd architect. Hij stelt minutieus de bouwplannen samen aan de hand van de overblijfselen van de oorspronkelijke sloep. Het is echter pas in 1985 dat de sloep herleeft, wanneer “Le Chasse-Marée”, het grootste Franse tijdschrift over maritieme geschiedkunde, een boottype zoekt voor de “Atlantic Challenge”.
De Atlantic Challenge is een zeil- en roeiwedstrijd, een initiatief van Bernard Cadoret, hoofdredacteur van Le Chasse-Marrée, en de Amerikaan Lance Lee. Het vaartuig heet nu een “jol 1796” of “Bantry Bay Yawl”, genoemd naar de baai. In 1986 worden de eerste replica’s vervaardigd, met de namen “ Liberté” en “Egalité”. In dat zelfde jaar bestrijden de Fransen en de Amerikanen elkaar in de 2 sloepen tijdens de eerste “Atlantic Challenge” in de haven van New York aan de voet van het Vrijheidsbeeld.
Vanaf dan komt er meer en meer internationale interesse voor de jollen en tegen juli 1992 zijn er reeds 8 sloepen die het tegen mekaar opnemen in een wedstrijd te Brest.
In 1997 lanceert “Le Chasse-Marrée” een uitdaging: 20 jollen voor het jaar 2000
Wat voor velen als een onbereikbare droom werd beschouwd, blijkt na 3 jaar tot de werkelijkheid te behoren: op 17 juli 2000 zijn er ongeveer 30 jollen aanwezig in Douarnenez voor de wedstrijd “ Le Défi des Jeunes Marins”.
“Le Défi des Jeunes Marins” is een tweejaarlijkse wedstrijd georganiseerd in Frankrijk met als doel het doorgeven van maritieme vaardigheden onder jongeren.
Charles Leten was na het bijwonen van de Atlantic Challenge 1998 te Roskilde, Denemarken, zo door de boot en de filosofie van de wedstrijd bewogen, dat hij vond dat Gent niet mocht ontbreken.
Via de organisatie van “Le Défi des Jeunes Marins” ontvingen we de bouwplannen. Een Bantry Bay Yawl bouwen is immers een secuur werk. Elke boot moet exact volgens plan gebouwd worden. Enkel het kleurschema, de ziel en de bemanning onderscheiden de jol.